De toppers van deze week 'Poor Things' en 'Dune (Part One)' zijn lang genoeg voor een grote popcorn.

Filmreviews: nu in de bioscoop

Uitgaan

In deze rubriek nemen we wat actuele films door die momenteel te zien zijn in de bioscoop en/of binnenkort in het lokale filmhuis. Waar moet ik zeker heen en welke film is de popcorn juist niet waard?

Poor Things
De topper van deze week is ongetwijfeld de prikkelende film Poor Things, met Emma Stone in de hoofdrol als Bella Baxter, Willem Dafoe in de rol van haar vader Godwin en Mark Ruffalo als de advocaat Duncan Wedderburn. Regie door Yorgos Lanthimos, die bekend staat om zijn eigenaardige films. Bella is een bijzondere jonge vrouw die zichzelf ontdekt in een haast psychedelische, avontuurlijke wereldreis. Zeer mooie cinematografie, geweldige dialogen en een algeheel bizarre sfeer. Wel een film die wellicht nét iets te lang is en die niet iedereen zal bekoren op basis van het provocatieve verhaal en een overdaad aan explicite scenes. Zeker de moeite waard.

Ferrari
De biopic vertelt het verhaal van Enzo Ferrari (Adam Driver), de oprichter van het iconische automerk. Ferrari’s persoonlijke leven loopt niet lekker en ook bij het bedrijf zijn er veel uitdagingen. Enzo’s passie voor het racen staat vaak haaks op het commerciële succes van zijn bedrijf. Zijn ambitie is het winnen van de Mille Miglia, één van de beroemdste én gevaarlijkste autoraces ter wereld.

Dune (Part One)
Terug in de bioscoop op dit moment, omdat deel twee eind deze maand verschijnt. Hoewel Dune al eind 2021 in de bioscoop kwam, zullen veel mensen hem niet gezien hebben destijds. Dune is een sci-fi verhaal, gebaseerd op het gelijknamige boek. De familie Atreides moet de planeet Arrakis overnemen om zo een kostbare grondstof hier te winnen. Politieke vuil spel van buiten én weerstand van de oorspronkelijke bewoners maken dit tot een flinke uitdaging. Timothée Chalamet’s bekendste rol als hoofdpersoon Paul Atreides. Deel één zien betekent ook dat je zéker deel twee wil zien.

Scotoe
Heel vermakelijke Nederlandse politie-komedie met Mohammed Chaara and Sinan Eroglu in de hoofdrollen als twee detectives die een grootschalige drugszaak op proberen te lossen. Uiteraard met de nodige komische situaties die haaks staan op effectief politiewerk. De film weet zelf ook goed dat het een polders-Bad Boys kopie is, maar desondanks niet minder vermakelijk. Met een kortere speelduur ook goed geschikt als familiefilm.

Ester Bertholet.
Hartkloppingen - of toch lentekriebels? 21 apr, 14:26
Sporten, of juist actief zijn binnen een vereniging dragen bij aan de vitaliteit in de brede zin.