Foto: Shutterstock

Help! een hittegolf

De zomer is in aantocht en we kijken er met z’n allen naar uit. Een fietstocht met de vrienden, een dagje zee met de (klein)kinderen, een barbecue met de familie, ja, zelfs een flinke schrobbeurt van het tuinterras. Het is zo veel leuker bij een prima weertje. Maar wat als die zalige zomerwarmte een heuse hittegolf wordt? Alert zijn is de boodschap. Uitdroging, hittestress of een zonnesteek kan je voorkomen.

Het KNMI spreekt van een hittegolf wanneer het minstens vijf opeenvolgende dagen tenminste 25 graden is. Op minstens drie ervan bedraagt de temperatuur 30 graden of meer. Is dit het geval, dan zendt het KNMI een hittewaarschuwing uit in de media. Dat gaat vrijwel altijd gepaard met een waarschuwing voor ozonpieken. Personen boven 65 jaar en mensen die lijden aan een chronische ziekte vormen risicogroepen bij extreme temperaturen. Kinderen, mensen vanaf 65 jaar en personen met een chronische ziekte, zoals astma of diabetes, moeten opletten bij extreme temperaturen. Kinderen zijn gevoeliger voor hitte, omdat ze hun lichaamswarmte nog niet goed kunnen regelen. Word je een dagje ouder, dan neemt dit vermogen opnieuw af. Bovendien hebben oudere mensen minder dorstprikkels en drinken ze daarom vaak niet genoeg. Bij chronisch zieken kunnen sommige medicijnen de kans op uitdroging vergroten. Let wel, ook jonge(re) gezonde personen kunnen het moeilijk krijgen bij hitte. Preventie is dus belangrijk voor ons allemaal.

Hoe herken je uitdroging, hittestress of een zonnesteek?
We spreken van uitdroging wanneer je niet langer voldoende water in je lichaam hebt. Bij hittestress of een hitteslag raakt je lichaam oververhit en slaag je er niet in om jezelf af te koelen. Symptomen van oververhitting moet je steeds au sérieux nemen Vooral bij risicogroepen kunnen zeer snel ernstige complicaties optreden. Een hitteslag kan zelfs fataal aflopen.

Herken je bij jezelf of iemand anders of meer van de volgende symptomen, grijp dan meteen in
Een droge mond, veel dorst, hoofdpijn ... Dit wijst op uitdroging.
Krampen in buik, armen of benen.
Uitputting: duizelig, zwak en vermoeid, een snelle polsslag of eventueel het bewustzijn verliezen.
Hoofdpijn, krampen in je buik of armen, en uitputting zijn signalen van uitdroging of een hitteslag. Grijp onmiddellijk in! Correct ingrijpen doe je door de persoon in kwestie uit de zon en/of de warmte te halen en naar een koele plek te brengen. Laat hem water drinken, verfris hem met een vochtige doek. Contacteer een arts.

Voorkomen is beter dan genezen
Een hittegolf vraagt om gezond verstand. Dat hebben we allemaal. Met deze 5 tips kan je jezelf dan ook afdoende beschermen:

  • Drink regelmatig, ook als je geen dorst hebt. Water blijft de beste keuze. Alcohol, koffie en gesuikerde frisdranken zijn niet geschikt. Wist je dat zien drinken, doet drinken? Een handige tip als één van je huisgenoten méér moet drinken. Geef zelf het goede voorbeeld.
  • Eet voldoende, ook als je je minder hongerig voelt door de warmte. Fruit eten is een goed idee. Dat smaakt altijd.
  • Zorg voor afkoeling en verfrissing. Probeer de hitte uit huis te houden door goede zonnewering te gebruiken. Draag lichte, katoenen kleding. Verfris je voorhoofd regelmatig met een vochtige doek. Neem een frisse douche.
  • Doe het rustig aan tijdens hittepieken. Leef op een trager ritme: een siësta mag! Vermijd (zware) lichamelijke inspanningen. Had je iets gepland? Stel dat dan uit tot de grootste hitte voorbij is.
  • Blijf uit de zon. Moet je toch naar buiten, kies dan voor schaduwrijke plekjes. Smeer je goed in en draag een hoofddeksel en een zonnebril.

Wist je dat woon- en zorgcentra een hitteprotocol hebben? Daarin beschrijven ze de maatregelen die ze bij extreme hitte nemen voor de bewoners. Ook in de gezinszorg zijn de zorgverleners alert. Zo zullen bijvoorbeeld de verzorgenden en huishoudhulpen van verzorgingshuizen erop toezien dat hun cliënten voldoende drinken of ze zorgen voor wat afkoeling met een verkwikkend voetbadje.

Zomeruitstap met je kleinkinderen? Zo hou je het veilig!

Ook op dagen dat de temperatuur niet zorgwekkend piekt, hou je het best veilig in de zon. Enkele tips:

  • Plan de uitstap zo dat jullie op het heetst van de dag (binnen) beschutting hebben.
  • Kies zo veel mogelijk voor een plekje in de schaduw.
  • Smeer jullie in met zonnecrème met een hoge beschermingsfactor. Herhaal dat regelmatig, ook als je in de schaduw zit of speelt.
  • Draag lichte, katoenen kleding. Bescherm jullie hoofd met een petje of zonnehoed en draag een zonnebril met een goede UV-filter. 
  • Drink voldoende water. Een waterijsje is een prima idee om extra vocht binnen te krijgen. Dat vinden je kleinkinderen vast ook!
Meer berichten