Yoga helpt om spieren en gewrichten soepel te houden. Het combineert een stukje inspanning én ontspanning.
Yoga helpt om spieren en gewrichten soepel te houden. Het combineert een stukje inspanning én ontspanning. Foto: Shutterstock

Sport en cultuur voor iedereen toegankelijk met BoesCool55+

Sport

Oldenzaal heeft een breed aanbod aan sportieve en culturele activiteiten. Om deze ook bij ouderen onder de aandacht te brengen, bestaat al een tijdje BoesCool55+. Hierbij kunnen zij deelnemen aan uiteenlopende kennismakingscursussen en beweegactiviteiten. 

OLDENZAAL - Bewegen heeft een hoop voordelen. Niet alleen worden de spieren sterker en de conditie beter, maar door uw botten regelmatig wat meer te belasten blijven deze ook steviger. Hierdoor verlaagt u de kans op botbreuken. U blijft langer fit en vitaal en kunt hierdoor misschien langer zelfstandig blijven wonen. Ook zijn er onderzoeken die aantonen dat uw hersenen grote voordelen hebben bij regelmatig bewegen en deelname aan cultuur. Veel bewegen zorgt voor een goede doorbloeding van uw hersenen en blijven daardoor langer gezond. Deelnemen aan cultuur houdt je hersenen wendbaar, creatief en prikkelt het brein. Samen met anderen kun je bij een cursus aan de slag. 

Bent u die 55-plusser die graag (weer) wil beginnen met bewegen of sporten? Of bent u op zoek naar een koor waar u kunt zingen of misschien heeft u altijd willen schilderen of wilt u dit weer eens oppakken? Bent u benieuwd wat er in Oldenzaal op sport- en cultuurgebied allemaal mogelijk is? Kijk op www.boescool55plus.nl/aanbod of bel met 06-13113930. Hieronder vindt u voorbeelden van sport- en cultuurcursussen met bijkomende voordelen.

Zwemmen
Hierbij gebruikt u ontzettend veel spieren. De kans op blessures is erg klein.

Fitness
U kunt hierbij zelf kiezen welke spiergroepen u traint. Daarnaast worden uw botten sterker en kunt u balans oefeningen doen.

Muziek en zang
Er is keuze uit een veelheid aan instrumenten die u kunnen helpen in de fijne motoriek en een verminderde longinhoud tegengaan.

Tennis
Naast de sport zelf is er bij tennis een groot sociaal aspect. Niet alleen gezond, maar ook nog eens gezellig.

Yoga
Er zijn enorm veel verschillende soorten yoga. Kiest u voor een actieve soort, of liever voor een ontspannende vorm? Met yoga kunt u balans, flexibiliteit en kracht trainen.

Gymnastiek
Hierbij wordt balans veel getraind. Dit verkleint de kans op valpartijen en maakt je zelfverzekerder.

Neem altijd contact op met de huisarts als je het bewustzijn hebt verloren na een val.
Veilig thuis: Creëren van een valvrije omgeving voor ouderen 12 uur geleden
Ook senioren zijn steeds vaker online op zoek naar nieuwe contacten. Dit brengt wel risico's met zich mee.
Senioren lopen groter risico op datingfraude: pas dus goed op! 19 feb, 13:36
Laat uw ogen regelmatig controleren, zeker wanneer u het idee hebt dat er iets mis is.
Praat met uw arts over oogklachten 18 feb, 13:33
De Maas bij Cuijk.
Fietsen langs de Maas: één van de mooiste fietstochten van ons land 17 feb, 13:29
Schaken combineert sociale interactie met een spel dat steeds weer nieuwe vragen oproept en is daarom een goede manier om het brein actief te houden.
Fitte hersenen met geheugentraining 17 feb, 10:25
Jeroen Schopman.
Cursusaanbod bij de bibliotheek helpt iedereen digitaal meedoen! 16 feb, 16:23
Ook Trudy ging al digitaal! (Tekst/foto: Martin Meijerink)
Werk ook aan het verbeteren van je eigen digitale vaardigheden 16 feb, 15:20
De toppers van deze week 'Poor Things' en 'Dune (Part One)' zijn lang genoeg voor een grote popcorn.
Filmreviews: nu in de bioscoop 16 feb, 14:39