Is de beller écht van de bank, of een gewiekste oplichter? Statistisch is het helaas vaker een oplichter.
Is de beller écht van de bank, of een gewiekste oplichter? Statistisch is het helaas vaker een oplichter. Foto: Shutterstock

Bankhelpdeskfraude: hoe kunnen we ons hier tegen beschermen?

Politie

“Goedemiddag, met meneer Jansen van de bank. Er is een probleem met uw bankrekening, maar ik kan u helpen om het weer op te lossen...” Er gaat hopelijk gelijk een alarmbelletje bij u rinkelen. Toch zijn er ook mensen die er wél in trappen: bankhelpdeskfraude en aanverwante soorten oplichting. Hoe kunnen we ons hier tegen wapenen?

TWENTE - Het is helaas een gegeven dat ouderen een aantrekkelijke doelgroep zijn voor criminelen. Senioren zijn door een combinatie van factoren vaak vatbaarder voor sommige vormen van oplichting. Zo zijn ouderen niet altijd even digitaal vaardig, waardoor ze te weinig kennis hebben om de signalen van oplichting te herkennen. Daarnaast wonen ouderen vaker zelfstandig, waardoor er minder vaak iemand is die over hun schouder meekijkt of waar ze iets aan kunnen vragen.

Hardnekkig probleem
De Rijksoverheid en de banken hebben de afgelopen jaren diverse campagnes gehouden om mensen weerbaarder te maken tegen onder meer phishing en (bank)helpdeskfraude. Helaas nam cybercriminaliteit alleen maar toe de afgelopen jaren; zo zagen de banken van 2020 tot 2021 het aantal slachtoffers van bankhelpdeskfraude bijna verdubbelen. De schade door deze vorm van criminaliteit wordt geschat op bijna 50 miljoen euro op jaarbasis, maar is waarschijnlijk groter.

Tips voor preventie
De politie geeft diverse algemene tips om deze vorm van oplichting te herkennen. Zo zal een bankmedewerker nóóit vragen naar uw saldo of vragen om geld over te boeken naar een andere ‘veilige’ rekening. Verder hoeft een bank ook nóóit uw pinpas op te halen of uw pincode te weten. Geef daarom dus ook nooit uw bankpas af. Vaak voeren de nep-medewerkers de druk snel op, om mensen snel te laten handelen. Dat is nergens voor nodig; als er écht iets aan de hand zou zijn, zou de echte bank simpelweg een rekening blokkeren en u vervolgens informeren. De politie adviseert dan ook om niet in te gaan op dit soort telefoontjes of emails en gelijk op te hangen. Bel daarna zelf de bank via een algemeen bekend nummer om te verifiëren of er écht iets aan de hand is.

Toch slachtoffer?
Bent u helaas toch slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte bij de politie. Dit kan online via www.politie.nl, maar u kunt ook bellen met 0900-8844. Bel ook direct de bank, zowel ter voorkoming van vervolgschade als voor het aanvragen van een mogelijke compensatie.

Neem altijd contact op met de huisarts als je het bewustzijn hebt verloren na een val.
Veilig thuis: Creëren van een valvrije omgeving voor ouderen 11 uur geleden
Ook senioren zijn steeds vaker online op zoek naar nieuwe contacten. Dit brengt wel risico's met zich mee.
Senioren lopen groter risico op datingfraude: pas dus goed op! 19 feb, 13:36
Laat uw ogen regelmatig controleren, zeker wanneer u het idee hebt dat er iets mis is.
Praat met uw arts over oogklachten 18 feb, 13:33
De Maas bij Cuijk.
Fietsen langs de Maas: één van de mooiste fietstochten van ons land 17 feb, 13:29
Schaken combineert sociale interactie met een spel dat steeds weer nieuwe vragen oproept en is daarom een goede manier om het brein actief te houden.
Fitte hersenen met geheugentraining 17 feb, 10:25
Jeroen Schopman.
Cursusaanbod bij de bibliotheek helpt iedereen digitaal meedoen! 16 feb, 16:23
Ook Trudy ging al digitaal! (Tekst/foto: Martin Meijerink)
Werk ook aan het verbeteren van je eigen digitale vaardigheden 16 feb, 15:20
De toppers van deze week 'Poor Things' en 'Dune (Part One)' zijn lang genoeg voor een grote popcorn.
Filmreviews: nu in de bioscoop 16 feb, 14:39