Onlangs werd de Doortraproute van Oldenzaal feestelijk in gebruik genomen. Ook de 'Boeskoolstad' wil graag zijn senioren fit en vitaal houden door fietsen te stimuleren.
Onlangs werd de Doortraproute van Oldenzaal feestelijk in gebruik genomen. Ook de 'Boeskoolstad' wil graag zijn senioren fit en vitaal houden door fietsen te stimuleren.

Doorfietsen tot je honderdste

Nederland staat bekend als een waar fietsland. We beginnen al relatief jong met fietsen en maken gedurende ons leven vele mooie kilometers. Maar: we stoppen ook al relatief jong met fietsen, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Dit is eigenlijk heel jammer, want fietsen is zeker voor ouderen een goede manier om zelfstandig en vitaal te blijven. Het programma Doortrappen is er op gericht om ook oudere inwoners door te laten fietsen tot hun honderdste!

Het programma is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in samenwerking met uiteenlopende partners zoals Veilig Verkeer Nederland, VeiligheidNL, BOVAG en de Fietsersbond. Ook steeds meer gemeenten zijn hier actief mee aan de slag gegaan.

Als onderdeel van Doortrappen worden diverse ‘knelpunten’ in de brede zin aangepakt. Er werd gekeken naar de redenen waarom veel mensen uiteindelijk relatief vroeg stoppen met fietsen. Dit kan bijvoorbeeld komen door een mindere gezondheid, met uitdagingen zoals een afnemende stabiliteit en coördinatie. Mensen worden hierdoor al snel angstig om te gaan fietsen. Om hen hierbij te helpen zijn specifieke FietsFit-oefeningen bedacht. Hiermee traint men aspecten zoals de coördinatie, spierkracht, lenigheid van de nek en schouders, het reactievermogen en uithoudingsvermogen. Deze oefeningen zijn goed thuis uit te voeren, maar er zijn ook gemeenten waar deze onderdeel zijn van bredere beweeg- en fietslessen voor deze doelgroep. Op www.doortrappen.nl is een overzicht te vinden van deze oefeningen. Ook zijn aanpassingen van de fiets mogelijk om deze veiliger te maken, zoals een achteruitkijkspiegel wanneer men moeilijker de nek kan bewegen, of een excentrische pedaalarm die ideaal is voor mensen met een prothese of heup- of knieproblemen. De lokale fietsenwinkel kan u er meer over vertellen.

Een andere factor is het veranderende verkeer en de veranderde verkeersregels. Er zijn in veel gemeenten al opfriscursussen opgezet voor oudere automobilisten, maar ook steeds vaker voor oudere fietsers en mensen die gebruik maken van een scootmobiel. Wanneer men al een tijdje het rijbewijs heeft of dit nooit gehad heeft, is de beheersing van de verkeersregels vaak een stuk minder. Hierdoor kan een oudere sneller in de problemen komen doordat zij bijvoorbeeld op het verkeerde moment voorrang nemen.

Wanneer deze basis goed op orde is, is het natuurlijk de vraag wáár we heen gaan fietsen. Om ouderen een mooie, veilige fietsroute te bieden worden steeds meer Doortraproutes opgezet, zo ook onlangs in Oldenzaal. Deze routes zijn speciaal gekozen voor senioren: ze gaan over rustiger wegen, vermijden onoverzichtelijke kruispunten en er zijn wat meer rustpunten onderweg. Deze routes zijn vaak zo’n 20 tot 25 kilometer lang, waardoor ze goed geschikt zijn om met een elektrische fiets af te leggen. Kijk voor meer informatie over de doortraproutes op www.doortrappen.nl

Meer berichten