Foto:

Beweging of waarom het verstandig is de huishoudelijke hulp de deur uit te doen


OVERIJSSEL - In de gemeente waar ik werk, is veel aandacht voor beweging. Sportcoaches worden ingezet, beweegtuinen ingericht en als ouderenarts word ik gevraagd mee te denken over het motiveren van mensen om tot meer inspanning te komen. Bewegen is immers gezond, zeker als dat in de buitenlucht is. Daar heb ik niks op af te dingen. Maar wellicht wel een kanttekening bij te plaatsen.

Bewegen is zo oud als onze genen zijn. Ons lichaam is afgesteld op het beweegpatroon van onze voorouders die 160.000 jaar geleden leefden. Met andere woorden; onze afweer, ons immuunsysteem werkt het beste als we zoveel mogelijk bewegen zoals onze voorouders dat deden. Deze voorouders begonnen de dag door op zoek te gaan naar eten. Voordat ze ook maar een bes of knol in hun mond hadden gestoken, hadden ze al vele kilometers afgelegd. Soms in hoog tempo, want er waren natuurlijk ook dieren die de rollen hadden omgedraaid en de mens als lekker hapje zagen. Pas tegen het einde van de ochtend was de buit meestal binnen en waren de mensen de rest van de dag bezig met het verwerken van dit eten, keuvelen en rondscharrelen. Ze stonden vele uren op hun benen, meestal in de buitenlucht.

Slecht patroon
Dat lijkt niet echt op ons huidige beweegpatroon. Wij starten de dag met een ontbijt vroeg in de ochtend, nog voor we buiten zijn geweest of meer dan 10 meter hebben afgelegd. We zitten een heel groot deel van de dag, meestal op een zachte ondergrond waar ons lichaam weinig weerstand van ondervindt en komen gemiddeld maar een paar keer per week tot intensieve beweging. Maar dagelijks 30 minuten intensief bewegen en de rest van de dag zitten, is net zoiets als de hele dag roken en 30 minuten met een ademcoach voor een open raam gaan staan.

Beter bewegen
Wat kunnen we hiervan leren? Beweging is meer dan intensief sporten. Het is absoluut belangrijk om soms goed de bloeddoorstroming op gang te krijgen al dan niet met hulp van een coach of sportapparatuur. Daarmee worden je organen (waaronder je hersenen) even flink van bloed voorzien en dat helpt hen goed te functioneren. Maar de rest van de tijd verwacht je lichaam ook beweging. Je evenwichtsorgaan verwacht dat je elke 30 minuten van houding verandert, anders wordt het lui en jij duizelig. Je zitvlak verwacht dat je niet langer dan 30 minuten blijft zitten, anders beschadigen weefselcellen eenvoudigweg. De cellen van je armen verwachten nu en dan weerstand hetzelfde geldt voor testikels en borsten; die moeten af en toe ook goed kunnen zwabberen om afvalstoffen te kunnen afvoeren.

Beweegtips
De algemene beweegtips kennen we meestal wel. Maar laat je spiercellen soms ook inspanning door regelmatig rechtop te zitten zónder rugleuning, ook ’s avonds op de bank. Of nog gekker; overweeg ook eens op de grond te gaan zitten om de krant te lezen. Maak vóór het ontbijt een lekkere wandeling. Zet de koffie of thee die je dagelijks gebruikt expres op een hoog schap en de pannen laag in de kastje zodat je moet rekken en strekken als je gaat koken. Draag regelmatig een wijde onderbroek (mannen) of laat die bh een keer uit (vrouwen). Loop ook eens op blote voeten; je spieren en botjes in je voeten zullen je dankbaar zijn. Vraag maandelijks een massage om je huidcellen wakker te maken. Of doe de huishoudelijke hulp de deur uit en zie schoonmaken als een beweegkans. Je zult er zeker moe van worden en een rood hoofd van krijgen maar je genen zullen zich er top bij voelen en dat maakt dat je weerstand onmiddellijk verbetert!

Dokter Ester Bertholet
ouderengeneeskundige

Kijk ook op de website www.esterbertholet.com

Meer berichten